امروز جمعه 07 اردیبهشت 1403 http://ojasanbaralborz.cloob24.com
0

اطلاعاتی درباره ی اسانسور

 

  صحت مدارات ایمنی


در سیستم های فعلی،کنتاکت های الکتریکی اغلب دستگاه های حفاظتی الکتریکی بصورت سری بهم متصل شده اند تا توان را برای سیستم کنترل آسانسور مهیا کنند که این سری کنتاکتهای الکتریکی، معمولا مرجعی برای "مدار ایمنی" بشمار می روند.
ولی ما یک نمونه دیگری برای مدار ایمنی آسانسور- همانند شکل 4 - پیشنهاد می کنیم که این مدار در مواقع اضطراریو لازم، ترمز را تدریجا به آسانسور اعمال می کند.کارکرد مناسب این مدارنسبت به "مدارایمنی" فوق الذکر ارجح تر است.

 

در سیستم فعلی هنگامی که آسانسور مناسب عمل نمی کند،مدار سری ایمنی بازرسی می شود تا وجود مدار معیوب را تعیین کنداز طرف دیگر چون مدار ایمنی می تواند اطلاعات تشخیصی را ارائه دهد برخی از تولید کنندگان تابلوفرمان آسانسور، نمایشگرهای نورانی(LED)را در میان کنتاکت ها در مدار سری ایمنی برای اعلام وجود خرابی نصب می کنند که این عمل توصیه نمی شود زیرا ممکن است باعث موقعیت بسیار خطرناکی شود.این مشکل هنگامی حادث می شود که سیم کشی اضافه شده درکنتاکت های مدار ایمنی،قطع شوندکه در اینصورت حفاظت ارائه شده توسط دستگاه ایمنی حذف می گردد و یا اینکه حتی بدون وجود خطاهای سیم کشی، ممکن است توسط امپدانس مدار موازی که به علت وجود نمایشگر نورانی(LED)یا مدار هشدار دهنده ایجاد می شود سیستم متوقف گردد.
ولی مدار پیشنهاد شده در این مقاله از مدار سری ایمنی بحرانی مستقل می باشد.بهمین دلیل اگر خطایی در مدار هشدار رخ دهد،اثری روی عملکرد کنترل آسانسور نخواهد داشت.
پس باید در هنگام نصب یک پانل هشدار خطا، از کنتاکت های کمکی که از نظر الکتریکی ایزوله شده اند استفاده گردد.
 

2- مدارات افزون بر نیاز


اعمال کنترلر برنامه پذیر منطقی (PLC)و میکروپروسسور برای کنترل آسانسور، نیازمند ملاحظات سخت افزاری خاصی است.هنگام اعمال کنترلر(PLC یا میکروپروسسور)خطاهای احتمالی موجود در برنامه نویسی یا "حالت قابل اطمینان"(Solide-state)سخت افزار، نباید صحت یا اطمینان مدارات بحرانی را تحت تاثیر قرار دهد.
از آنجا که مدارات بحرانی- همانطوریکه قبلا ذکر شد مدار ایمنی یک مدار بحرانی است - مستقیما به حرکت آسانسور و عملکرد ترمز تاثیر دارد. خرابی یک قطعه منفرد سری ایمنی مثل تریستور خروجی، نباید مدار ایمنی را غیر موثر و غیر فعال کند.
لذا در هنگامی که کنترل آسانسور با PLC یا میکروکنترلر انجام می گیرد باید افزون بر نیاز تدارک دیده شود تا مطمئن شویم که قطعات سری ایمنی یا نرم افزار مورد استفاده، سبب کارکرد غیر ایمن آسانسور نخواهند شد.
برای این منظور می توان از مدارات ایمنی سخت افزاری استفاده کرد. یا اینکه مدارات "سری ایمنی" را بصورت مقاوم در برابر خرابی طراحی کرد.بطور مثال منطق سخت افزاری به عنوان یک مدار اضافی برای منطق سری ایمنی و برنامه نویسی اعمالی مورد استفاده قرار می گیرد.

3- کنترل ترمز


وضعیت کنونی کنترل ترمز الکتریکی برای عملکرد ایمن آسانسور بسیار وخیم است.از آنجائیکه برای بسیاری از کنترل استاتیک آسانسور و یا کنترل موتور- ژنراتور- آسانسور، ترمز وسیله اصلی توقف در هنگام سرعت غیر مجاز(overspeed)و موقعیت های حرکت بیش از حد (overtravel)می باشد لذا لازم است که نیرومند، ایمن و مقاوم در برابر هر گونه خطای احتمالی طراحی گردد.
ترمز ایمنی آسانسور معمولا بصورت یک سیم پیچ بزرگ الکترومغناطیسی ساخته می شود و در راستای کشش فنر ارتجاعی بکار می رود و به همین دلیل هنگامی که مدار قطع می شود ترمز بصورت اتوماتیک عمل می کند.
از طرف دیگر اندوکتانس هسته ترمزdc ممکن است به چندین هانری برسد.لذا باید هنگام انتخاب ترمز dc ملاحضات دقیقی مبذول داشت تا از قابلیت های کنتاکت ترمز برای قطع چندین بار اندوکتیو سنگین اطمینان حاصل کرد.
بطور خلاصه،در بسیاری از کنترل کننده های آسانسور،هنگام قطع مدار dc، برق AC منبع تغذیه ترمز"سری ایمنی" را هم قطع می کنند.این طرح مطابق قانون210.8 استاندارد ASME A17.1 می باشد.این قانون لازم می دارد که هر دو عمل مذکور انجام گیرد تا تغذیه بطور مستقل از ترمز قطع شود.
قانون 210.8استاندارد ASME A17.1 همچنین نصب خازن یا دیگر ادوات خاموش کننده جرقه را در میان کنتاکت های رله ممنوع کرده است.زیرا خرابی این ادوات ممکن است باعث عملکرد غیر ایمن آسانسور شود.

4- نظارت بر سیم بکسل گاورنر


گاورنر،سیم بکسل گاورنر و سیستم ایمنی مربوطه برای حفاظت در مقابل"سرعت بیش از حد"(OVER SPEED)کابین در هنگام فرود طراحی شده اند.
معمولا "سرعت بیش از حد" می تواند هنگامی رخ دهد که یکی از سه حالت، اشکال در سیستم کنترل،خطای ترمز مکانیکی و یا پاره شدن سیم بکسل نگهدارنده کابین اتفاق بیفتد.
گاورنر سرعت یک دستگاه هم مرکز است که توسط سیم بکسل حرکت می کند.این گاورنر به کابین متصل است.گاورنر به یک سوئیچ سرعت زیاد (normaly closed overspeed)مجهز شده است که با نام " GARGOV o.s" نامگذاری شده است.(شکل 4)

هنگامی که سرعت بیش از حد توسط گاورنر شناسایی می شود سری ایمنی باز می شود و باعث می گردد تا توان از نیروی محرکه قطع شده و ترمز فعال گردد. این مورد معمولا در 115% سرعت نامی اتفاق می افتد.در تقریبا 125% سرعت نامی، گاورنر آزاد کرده و سیم بکسل را با کشش پیش تنظیم چنگ می زند.
سیم بکسل به ایمنی هایی متصل است که روی کابین سوار شده اند.هنگامی که سیم بکسل گاورنر ایستاد،پاراشوت عمل کرده و سمت مخالف ریل های راهنما را می گیرند و از حرکت کابین به پایین جلوگیری می کند.
همانگونه که دیدیم کارائی سرعت گاورنر، سیم بکسل و ایمنی های مربوطه بسیار حیاتی می باشد.زیرا سیم بکسل که بطور پیوسته درون چاه حرکت می کند بسیار محتمل است که دچار ساییدگی و یا فرسودگی گشته و یا اینکه در اثرسقوط ابزار و ادوات، آسیب دیده و در نهایت پاره شود. اگر سیم بکسل گاورنر پاره شود یا به میزان زیاد کش بیاید و یا از ریل خارج گردد سیستم کنترل آسانسور، بطور نرمال و بدون هیچ نشانی از مشکل، به کار ادامه می دهد مگر اینکه یک سیستم بازبینی گاورنر نصب شود.
یک سیستم بازبینی سیم بکسل گاورنر، جلوی حرکت آسانسور را هنگام ایجاد مشکل در سیم بکسل گاورنر یا گاورنر خواهد گرفت و آسانسور بطور ایمن خواهد ایستاد و تا تعمیر سیستم، متوقف خواهد ماند.
چنین حفاظتی می تواند به یکی از دو صورت زیر اعمال شود.تضمین اینکه گاورنر فقط هنگامی بگردد که حتما انتقال وجود دارد و دوم اینکه با چک کردن میزان کشش روی خود سیم بکسل، میزان کشش غیر طبیعی را مشخص نماید.
این را می توان با نصب یک تاکومتر بر روی درایو موتور و گاورنر سرعت اعمال نمود (شکل 5)که بوسیله مقایسه سرعت موتور و گاورنر، خرابی سیستم گاورنر یا وجود موقعیت خطرناک مشخص می گردد. در صورت وجود تفاوت، مدار مقایسه یک کنتاکت را در تابلو فرمان باز نموده و آسانسور را متوقف خواهد کرد.

 

یک متد دیگر اعمال این نوع حفاظت، بازبینی موقعیت سیم بکسل گاورنر فلکه هرزگردگاورنر می باشد(شکل 6)این می تواند با نصب یک دوربین روی سیم بکسل گاورنر فلکه کششی صورت گیرد که یک جفت لیمیت سوئیچ ها می توانند تشخیص دهند که چه موقع ریل کابل کشش گاورنر بالاتر یا پایین تر از یک حد پیش تنظیم شده قرار گرفته است.اگر کشش فلکه بیرون محدوده رود یک کنتاکت در کنترل آسانسور بازخواهد شد تا توان را از محرکه قطع کرده و آسانسور را متوقف سازد.

 5- تشخیص اتوماتیک خطا

چندین ابزار ایمنی در مدارات کنترل وجود دارند که در مواقع تشخیص خطا باعث توقف آسانسورمی شوند.مواردی مثلسرعت بیش از حد آسنسور، حرکت بیش از حد آسانسور، واژگون شدن بافر آسانسور و خرابی گاورنر آسانسور از چنین خطاهایی می باشند که تشخیص آنها معمولا توسط یک لیمیت سوئیچ انجام می شود که هنگام فعال بودن سوئیچ، آسانسور متوقف می شود.
دراغلب سیستم های فعلی، هنگامی که لیمیت سوئیچ بسته شد سیستم کنترل بطور خودکار reset می شود. این روش کاری می تواند باعث عملکرد تکراری دستگاه ایمنی شود بدون اینکه سرویس کار از مشکل موجود آگاه شود و باعث رخ دادن خرابی های دیگر شده و در نهایت منجر به مشکلات فاجعه باری گردد.
یک راه حل این مشکل، طراحی مداراتی است که بطور اتوماتیک reset نمی شود.این کار را می توان با نصب یک سوئیچ reset در مدار سری ایمنی همانند شکل 7 عملی کرد.

 

هنگامی که خطائی روی می دهد مدار ایمنی باز شده و آسانسور متوقف می شود.بایستی سیستم کنترل بطور دستی برای راه اندازی دوباره reset شوند. reset دستی می تواند در موتورخانه قابل دسترسی باشد.پس هنگام بروزخطا، سرویس کار برای آگاهی از خطای reset کردن سیستم کنترل حضور یافته و در صورت وجود مشکل جدی برای کنترل آسانسور،از آن آگاهی یافته ولذا می تواند قبل از متاثر شدن عملکرد آسانسور از این مشکل،آن را رفع نماید.
راه حل دوم برای این مساله، آلارم اتوماتیک و ذخیره نمودن خطاهای اتفاق افتاده در بازه زمانی تنظیم شده می باشد.سوابق و مدارک مربوط به موقعیت های خطا،باعث دسترسی به اطلاعات مشکلات مربوطه شده و در روند سرویس و نگهداری مثمرثمر واقع می شوند.بطوریکه می توان به مراجعه به سوابق اطلاعات بحرانی،خرابی های احتمالی را تشخیص داده و از بروز مشکلات حاد جلوگیری بعمل آورد.

6 - سوئیچ های حد


موقعیت های حرکت بیش از حد گاها در آسانسورهای معدنی اتفاق می افتد.این امر بیشتر در کنترل های محرکه رگولهنشده اتفاق می افتد اما در محرکه های رگوله شده نیز شایع است.
حالاتی چون تغییرات دما، باربیش از ظرفیت،کشش سیم بکسل و توقف های اضطراری، می توانند باعث چنین اتفاقی شوند. هنگامی که یک مورد حرکت بیش از حد (overtravel)اتفاق می افتد کابین یک توقف ناگهانی متحمل می شود.
حالتی که باعث حرکت بیش از حد شده است باید شناسایی،ارزش یابی و تصحیح شود.یکی از اولین گام ها در بازگرداندن روند حرکت به کارکرد ایمن، از بین بردن موقعیت "حرکت بیش از حد" می باشد.روش های مقاوم در برابر خرابی برای از بین بردن حالت نامطلوب، معمولا برای آسانسور معدنی ارائه نمی شود.
در سیستم های فعلی؛ معمولا یک سیم جامپر برای اتصال کوتاه کردن لیمیت سوئیچ "حرکت بیش از حد" به کار می رود که این باعث کارکرد خطرناک آسانسور می شود.اغلب اوقات، دیگر دستگاههای ایمن برای غلبه بر لغزش سوئیچ overtravel، سهوا بای پاس می شوند.که این روال می تواند موقعیت خطرناکی بوجود آورد؛ زیرا ممکن است دستگاهی که حالت "حرکت بیش از حد" را حس کرده است بای پس شده و به آسانسور اجازه دهد که در حالت بدون کنترل به حرکت خود ادامه دهد. یا اینکه ممکن است جامپر مذکور(که دستگاه حس گر را بای پاس کرده است)سهوا در حالت روشن باقی مانده و آسانسور به کارکرد نرمال خود برگردد.این موضوع حفاظت در مقابل حرکت بیش از حد را از بین برده و موقعیت بالقوه خطرناکی را که در صورت بوجود آمدن "حرکت بیش از حد" بوجود می آید را ایجاد می نماید.
روش هایی وجود دارد که می تواند مستقیما به سیستم کنترل اعمال شود تا کابین را از حالت"حرکت بیش از حد" به موقعیت عادی برگرداند. بازگشت از حد "حرکت بیش از حد" سهولت عیب یابی را افزایش داده و احتمال وقوع خطای انسانی راکاهش می دهد.
بازگشت از حالت حرکت بیش از حد معمولا توسط یک سوئیچ "بازگشت فنری" که در موتورخانه آسانسور نصب شده است صورت می گیرد.این سوئیچ به کابین اجازه می دهدکه با سرعت کم از حالت "حرکت بیش از حد"خارج شود.(شکل8)
 

7- کابین و سوئیچ های بافری وزنه تعادل


بافر ها در آسانسور هایی استفاده می شوند که برای توقف کابین یا وزنه تعادل شتاب منفی بزرگتر از1m/s2 نبوده و در نتیجه سرعت از 115%سرعت نامی تجاوز نمی کند.
طراحی بافرها شبیه کمک فنرها هستند؛یک پیستون یا سنبه در بالای یک سیلندر پر از روغن قرار دارد. هنگامی که بافرها تحت ضربه قرار می گیرد(توسط کابین یا وزنه تعادل)روغن از سیلندر از میان حفرات کوچکی به روی مخزن جابجا می گردد.هنگامی که کابین یا وزنه تعادل از بافر برداشته می شود یک فنر مارپیچ از سیلندر پر از گاز، پیستون را به موقعیت عادی آن بر می گرداند.
اگر پیستون بافر به حالت کاملا کشیده عادی خود بر نگردد، موقعیت های بالقوه خطرناکی به وجود می آید.این موضوع شاید در نیتجه نشت گاز به خارج از مکانیزم بازگشت یا یک پیستون زنگ زده یا بد نگهداری شده باشد. همچنین اگر کابین یا وزنه تعادل به بافر نیمه خالی یا کاملا خراب برخورد کند صدمات جدی به پرسنل و تجهیزات وارد خواهد شد.
سوئیچ های بافر که روی سیلندر بافر قرار گرفته اند نشان می دهند که آیا پیستون ها کاملا به حالت کشیده در آمده اند یا نه؟(شکل 9 نمونه ای از یک بافر را نشان می دهد)اگر پیستون های بافر کاملا کشیده نباشد سوئیچ بسته نخواهد شد و آسانسور یا کاملا متوقف شده و یا فقط در حالت معیوب کار خواهد کرد.

 8 - هشدار میزان آب چاهک


چاهک آسانسور معدنی معمولا زیر سطح زمین قرار دارد و آب سطح زمین و معدن را در خود جمع می کند. احتمال دارد بعضی مواقع برخی از تجهیزات حساس آسانسور همانند ریل، گاورنر و بافر های کابین و وزنه تعادل که در درون چاهک قرار گرفته اند در درون آب غوطه ور شوند. لذا باید یک آلارم آب چاهک باید برای نشان دادن جمع شدن آب در سطح چاهک نصب شود.که این آلارم باید در نزدیکی یک بازرسی قرار گیرد و اطلاعات مربوط به اتفاق احتمالی باید بطور پیوسته ثبت یا ذخیره گردد.همچنین باید آلارم مذکور از کنترل آسانسور تغذیه شود تا از خرابی بی اطلاعی آلارم هم جلوگیری گردد.

 

9- حفاظت کابین بالارو در مقابل سرعت بیش از حد

 

 

حوادث مربوط به سرعت بیش از حد کابین بالا رو (ascending elevator overspeed)، که در ابتدای مقاله توضیح داده شد، نخستین اتفاق مشاهده شده در صنعت معدن نیست.تصادفات قبلی باعث شروع تحقیقات شده و زمینه ساخت حفاظت های لازم در برابر سرعت زیاد کابین بالا رو را فراهم آورده است که در زیر به دو نمونه ایمن و اقتصادی اشاره می گردد.

 

  •  ترمز دینامیکی
    • یکی از آسان ترین راه حل ها برای این مساله که معمولا از آن غفلت می شود، نصب یک ترمز دینامیک خود تحریک (SEDB)در سیستم کنترل آسانسور است.
      وقتی که سیستم ترمز دینامیک(SEDB)کار می کند انرژی جنبشی بار تعمیری سقوط کننده برای به راه انداختن موتور به کار می رود.موتور برق تولید کرده و انرژی حاصله در مقاومتها بصورت گرما تلف می شود.
      بدیهی است برای تولید الکتریسته توسط موتور، گشتاور لازم است.گشتاور کندکننده، مقدار سرعتfreewheel را به مقداری که بافر بتوانند آن را نگهدارد محدود می کند.
      مقدار کند شدن و سرعت نهائی کابین به مشخصات ترمینال موتور و مقدار مقاومت ترمز دینامیکی بستگی دارد.ترمز دینامیکی که روی آسانسور های معدنی تعبیه می شود یک پشتوانه الکتریکی برای سیستم ترمز مکانیکی به حساب می آید.این ترمز دینامیک به طور قابل ملاحضه ای احتمال سرعت زیاد آسانسور را در هر جهتی کاهش می دهد.
  • کارکرد SEDB # self-excited dynamic braking
    • یک دیاگرام شماتیک ساده شده از مدار کنترل ترمز دینامیک (SEDB)در شکل 10 نشان داده شده است.هنگامی که تغذیه درایو الکتریکی قطع می شود،کنتاکتور M باز شده و آرمیچر موتور قطع می شود.کنتاکت "نرمال بسته"M مقاومت ترمز دینامیک را به آرمیچر موتور متصل می کند.

 

  • همچنین هنگامی که منبع تغذیه در حال کار است رله افت میدان بالا رفته و میدان موتور با جریان نرمال میدان ایستا (جریانی به صرفه تر)تغذیه می شود.
    و هنگامی که یک افت قدرت به وجود می آید مقاومت ترمز دینامیک و میدان ترمز موتور از طریق آرمیچر به هم وصل می شوند.جریان میدان توسط جریان تولیدی آرمیچر نگه داشته می شود.
    وقتی خرابی ترمز رخ می دهد، SEDB به کابین اجازه می دهد که به آرامی تا یک طبقه حرکت کند. کابین و مسافران در نهایت توسط کنترل کردن میزان کاهش سرعت بافرها، با ایمنی کامل به محل مورد نظر خویش می رسند. این روش تنها زمانی مفید است که آسانسور دارای دو توقف(ایستگاه)باشدتا مسافران بتوانند به سرعت و سالم تخلیه شوند.
  • نصب SEDB
    • بعد از تصادفاتی که روی هر دو آسانسور شرح داده شده درمرجع 1و3 اتفاق افتاد، سیستم های ترمز دینامیکی SDEB نصب شد. آسانسورها در 1.8m/s کار می کنند و به موتورهای DC بدون گیربکس که بطور استاتیکی کنترل می شوند تجهیز شده اند.
      تجهیزات الکتریکی اضافه که برای نصب SEDB لازم می باشد از یک کنتاکتور سه قطبی، مقاومتهای ترمز دینامیکی، پل یک سو کننده تمام موج تک فاز و یک مدار تشخیص  FIELD-LOSS تشکیل شده است.
      هزینه اصلاح سیستم ترمز دینامیک نوعا کمتر از هزینه سایر محدودگر های سرعت مکانیکی می باشند.
  • تست SEDB
    • سیستم های ترمز دینامیک در هر معدن، تحت تمامی روشهای احتمالی خرابی ترمز و تغذیه، از جمله قطع ترمز موتور مورد تست قرار می گیرد. همچنین SEDB باید سرعت Freewheel را محدود کند و برای این منظور هم تحت آزمایش قرار می گیرند.
      در تمامی موارد، هنگامی که ترمز قطع می شود  SEDB سرعت آسانسور را به کمتر از 50% سرعت نامی محدود می کند. 
      یک تست نمونه، سیستمهای ترمز دینامیک(SEDB)توسط قطع ترمز و منبع تغذیه نیروی محرکه آسانسور تست می شوند. در حالی که آسانسور با سرعت نامی حرکت می کند یک نمونه از منحنی حرکتی ضبط شده هنگام تست در معدن ذغال سنگ اوهایوی جنوبی در شکل 11 نشان داده شده است. وقتی ترمز دینامیکی شروع می شد، آسانسور فورا تا 80ft کند می شد.سرعت Freewheel آسانسور در هنگام قطع تغذیه کمتر از هنگام وصل تغذیه بود.

 

  • ایمنی وزنه تعادل
    • متد دیگری که می تواند برای ادامه حفاظت سرعت بیش از حد بالارونده استفاده شود نصب ادوات ایمنی روی وزنه تعادل است.این ادوات از سرعت بیش از حد وزنه تعادل در جهت پایین جلوگیری می کنند.این عمل مانع از حرکت کابین به سمت بالا می شود.این ادوات به شرطی می توانند به آسان ترین روش درمحل نصب جدید لحاظ شوند که ریل های راهنما و فواصل مربوطه هم متناسب با آن طراحی شوند. ولی نصب چنین سیستمی برای آسانسورهای کنونی هزینه زیادی دربرخواهد داشت.
      ادوات ایمنی نصب شده رو ی وزنه تعادل باید توسط یک سوئیچ تماسی که در تابلو فرمان نصب شده است کنترل گردد تا در هنگام عمل نمودن ادوات ایمنی های وزنه تعادل، از حرکت آسانسور جلوگیری شود. اگر نصب تراول کابل برای وزنه تعادل عملی نیست ابزار شناسایی دیگر باید لحاظ شود تا عملکرد ادوات ایمنی نصب شده روی وزنه تعادل شناسایی شود. می توان از یک سیستم مشابه به‌ آن چیزی که در شکل 5 توضیح داده شد - به استثنای مقایسه سرعت سیم بکسل با فلکه هرزگرد - استفاده کرد.

 

خلاصه و نتیجه گیری

 

  1. تصادفات آگاهی را افزایش داده وباعث نگرانی های زیادی در مورد ایمنی آسانسور شده اند. این نگرانی ها توسط صنایع معدن و مدیریت سلامتی و ایمنی معدن گزارش شده است. تصادفات آسانسور نه تنها ایمنی معدن چیان را تهدید می کند بلکه بر تولید و اقتصاد صنعت معدن هم تاثیر می گذارد.
  2. تصادفات ناشی از سرعت زیاد آسانسور منجر به آسیب های جدی تجهیزات و صدمات جدی بالقوه می شوند.این امر بدلیل این است که چاه های عمیق معدن به آسانسور اجازه می دهند که به سرعت های بالائی در هنگام عدم عمل نمودن ترمز دست یابند.
  3. ترمز های خود تحریک (SEDB)حفاظت موثر در برابر سرعت زیاد کابین بالارونده ارائه داده و برای آسانسورهای معادن مناسب می باشند.
  4. راهنمائی های ارائه شده در این مقاله نشانگر مشکلات کنترل الکتریکی معلوم هستند و راه حل های اثبات شده موثری را پیشنهاد می کنند که کارکرد ایمن آسانسور را تضمین می کند.
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه